Mindenek előtt köszönetet szeretnék mondani a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság elnökének, Rostás - Farkas György úrnak, a konferenciára való megtisztelő meghívásért, amivel lehetőséget adott az Egyesületünk szakmai munkájának bemutatásához.
Több éves közös munka után, 2002 tavaszán alakult meg hivatalosan is budapesti székhelyű civil szervezetünk. A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tagjai magas szakmai felkészültségű gyakorló pedagógusok, a művészeti nevelés széles palettáját képviselve az óvodától az egyetemig.
A Köznevelés című oktatási hetilap 1945. augusztus elsejei számának címoldalán számolt be az akkori Országos Köznevelési Tanács alakuló üléséről. Az ott elhangzott megnyitó beszédből szeretnék idézni: „A nevelésnek csak egy célja van: egy bizonyos embertípus kitermelése, és első kérdésünk az kell hogy legyen, hogy milyen embert is akarunk formálni?
A válasz egyszerű: egészséges testű, jó ítéletű, értelmes, tettre kész, szép célokért hevülő és áldozó embereket. Megtoldhatnám még ezeket a sajátosságokat, de felesleges. Már a mondottak is eléggé kifejezik, hogy egész embert akarunk. A nehezebb kérdés az, hogyan érjünk célhoz, milyen eszközök és utak vezetnek el odáig.” E szavak Nobel-díjas tudósunktól, Szent-Györgyi Alberttől hangzottak el. Az ő egyik versének címét választotta a nevének Egyesületünk: Psalmus Humanus – Emberi Zsoltár
Tapasztalataink szerint a társadalom széles nyilvánossága, de még a magasan képzett oktatással foglalkozó szakemberek előtt is alig ismertek a kisgyermekkori művészeti nevelés életre szóló pozitív hatását bizonyító neurobiológiai, fiziológiai, pszichológiai, szociológiai vizsgálati eredmények. Közülük példaként egy agykutató, és egy biológus kutatásaiból szeretnék idézni.
1. Hámori József: Az agy aszimetriái című munkájában szemléletesen mutatja be a két agyféltekét, amelyek elsősorban működésükben különböznek jelentősen egymástól. A bal féltekéhez köthető többek között a beszéd, a logikus gondolkodás, míg a jobb (néma) féltekéhez az érzelmi reakciók, humorérzék, muzikalitás, a kreativitás, az emberi személyiség kialakításában oly fontos tulajdonságok. A jobb félteke fejlesztésének vannak kritikus periódusai: a kisgyermekkorban kapott zenei neveléssel a személyiség optimálisan kifejleszthető.
2. Victor András biológus, főiskolai tanár a Kodály-koncepció pszichológiai-fiziológiai alapjait vizsgálta. Ennek alapján a következőket fogalmazta meg: A zenetanulás igen nagyfokú analizáló-differenciáló készséget is igényel, a hiszen feltételezi pl. a különböző hangmagasságok, ritmusképletek, felismerését. Ez egyszersmind fejleszti az agykéreg ANALIZÁLÓ-DIFFERENCIÁLÓ képességét is, ami nagymértékben hasznosítható más tárgyakban is, amit a pszichológia transzferhatásnak nevez. Ez biztosítja a tanulás, a problémamegoldás legfontosabb feltételeit.
A Psalmus Humanus Egyesület komplex művészetpedagógiai programját most felsorolás-szerűen szeretném bemutatni. A modell értékű, művészetpedagógiai műhelyek a PÜSKI KIADÓ és Egyesületünk kiadásában megjelent könyv és DVD kiadványokból részletesen megismerhetők.(Kiadványainkról bővebben olvasható a www. psalmusarts. hu honlapon)
Psalmus Humanus Komplex Művészetpedagógiai program
I. Felkészülés az anyaságra tanfolyamok keretében zenei foglalkozások várandós édesanyáknak: Ringató és bölcsődalok tanítása A program kidolgozói: K.Udvari Katalin és Vass Veronika
II. Óvodai foglalkozások (2-től - 6 éves korig) 1 Játék, zene, öröm a legkisebbeknek A program kidolgozója: Szedlacsek Katalin
2. Játék, zene, mozgás az óvodában A program kidolgozója: Szedlacsek Katalin
3. Részképesség-fejlesztés, hallás és mozgásfejlesztés óvodásoknak és kisiskolásoknak A program kidolgozója: Négyesi Anna
III. Általános iskolai művészeti nevelés (6-tól - 14 éves korig)
1. Általános iskolai énektanítás és karének hagyományos órakeretben A program kidolgozója: Zircher Ilona
2. Általános iskolai énektanítás és karének, ének-zene tagozatos iskolában A program kidolgozója: Vass Veronika
3. Énektanítás Orff - hangszerek alkalmazásával A program kidolgozója: Stipkovits Fülöp
4. Énektanítás és angol nyelvoktatás A program kidolgozója: Bodnár Gábor
5. Egyházzene tanítása a 21. században a Budapesti Énekes Iskola tapasztalatai alapján A program kidolgozója: dr Bubnó Tamás és dr. Mezei János
6. Roma költészet és irodalom A program kidolgozója: Rostás-Farkas György
7. Ének-zene és kézművesség A program kidolgozója: Csirmaz Mátyás 8. Számítógép alkalmazása az énektanításban A program kidolgozója: Baráth Zoltán
9. Néptánc tanítás 6-14 éves korig A program kidolgozója: Kovács Henrik 10. Vizuális nevelés - rajzoktatás A program kidolgozója: Somody Beáta
11. Komplex művészeti nevelés (alsó tagozatos, szabadidős napközi otthonos foglalkozások keretében.) A program kidolgozója: Szedlacsek Katalin
12. Komplex művészeti nevelés (felső tagozatos, szabadidős napközi otthonos foglalkozások. keretében) A program kidolgozója: Somody Beáta
IV. Zenetanítás a gyógypedagógiában
1. Iskolai énekoktatás hagyományos módon A program kidolgozója: Kaibinger Pál
2. Iskolai ének-zene oktatás az ULVILA színes kotta segítségével A program kidolgozója: Kaibinger Pál
3. A Marcali Iskola 7SZÍN pedagógiai programja Iskolaigazgató, programvezető: Bertalan Edit
V. Fizikai fogyatékosok és sérültek ének-zene tanítása
1. Vak és látássérült gyermekek művészeti foglalkozásai A program kidolgozója: Büki Rita
2. Mozgássérült gyermekek zenei nevelése A program kidolgozója: Őrfalvy Aladárné
VI. Egészségnevelés az iskolában
1. Munkaképesség-gondozás az iskolában, tanulók és pedagógusok részére A program kidolgozója: dr. Pásztor Zsuzsa
2. Óvodás,- és iskoláskorú gyermekek egészséges táplálkozása A program kidolgozója: Balogh Gáborné
Úgy gondoljuk, hogy a felsorolt művészeti műhelyek sokféleségéből egyértelműen kitűnik, hogy programunk a közoktatás keretein belül differenciáltan, a gyermekek életkori és egyéni adottságait, egészségi állapotát, valamint a szocio-kulturális lehetőségeit is figyelembe véve gazdag módszertani választékot kínál tanárnak – gyermeknek egyaránt, a mindennapi munkához.
Az elmúlt évek alatt számos konferenciát szerveztünk hazai és külföldi résztvevőkkel, valamint számos nemzetközi konferencián vettünk részt. Közülük fontosnak tartjuk megemlíteni a I.UNESCO Művészeti Nevelési Világkonferenciát, (2006. Lisszabon, Portugália), ahol egyedüli képviselői voltunk a hazai művészetoktatásnak. Pedagógiai programunkat a Tanári módszerek / Új pedagógiák elnevezésű szekcióban mutathattuk be. A következő évben a Magyar UNESCO Bizottság felvett a tagjai közé bennünket.
Ez év májusában ismét meghívást kaptunk, a II. UNESCO Művészeti Nevelési Világkonferenciára, Szöulba, Dél-Koreába. Mindkét konferencia kiemelten foglalkozott a hátrányos környezetből érkező gyermekek művészeti nevelésének fontosságával, kiemelve, hogy annak megoldása nemcsak kulturális kérdés, hanem az egész társadalmat érintő gazdasági tényező is.
A Psalmus Humanus Egyesület tevékenysége sok hasonlóságot mutat e konferenciára bennünket meghívó Cigány Tudományos és Művészeti Társaság célkitűzéseivel. „Művészeti neveléssel a roma integrációért!” című pedagógiai programunkat a közelmúltban közösen dolgoztuk ki. Koncepciónk szemléltetésére két rövid filmrészletet szeretnénk bemutatni. (A filmeket egyesületi tagunk, Gadányi György fotóművész készítette.) 1.Gyermekhangversenyek várandós édesanyáknak 2. Művészeti nevelés a Marcali Iskolában
Roma integrációs művészetpedagógiai programunk elkészült. Széleskörű megvalósítása nem elsősorban pénzkérdés, hanem egy nagyfokú szemléletváltás elősegítése. Szemléletváltás a gyermeket nevelő szülők körében: énekkel, zenével, gyermekversekkel, mondókákkal, mesékkel segítsék kisgyermekük memóriájának, hallásának fejlesztését, beszédkészségüket, akár cigány nyelven, akár magyar nyelven. (Ehhez gazdag választékot nyújtanak a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság irodalmi kiadványai.)
E szülői közreműködés a gyermekek iskolai tanulmányainak megkezdését segítené elő. Ezt helyettük senki más nem képes megtenni, megtanítani. Szemléletváltás szükséges a pedagógiai módszerekben. Tudni kell, hogy mennyire meghatározó az iskolakezdés előtti időszak a gyermekek számára, akik ekkor még legkönnyebben énekkel, zenével, tánccal és rajzzal tudják magukat kifejezni. Ezért ezekkel az eszközökkel lehet leginkább leküzdeni szocio-kulturális hátrányaikat, felzárkóztatni és felkészíteni őket az eredményes iskolai tanuláshoz. Valamint szemléletváltásra van szükség az oktatáspolitikában is, hogy a gyermekkori művészeti nevelés kellő súlyt kapjon a közoktatás egyéb tantárgyai között.
A Cigány Tudományos és Művészeti Társaság jubileumi konferenciájának 2. napján vagyunk. A tegnap elhangzott előadásokból is kitűnt, hogy milyen sokan és sokféle utat keresve próbálnak megoldást keresni azoknak a gyermekeknek és felnőtteknek a számára, akiket „Nem hordott a tenyerén a sors”.
A Psalmus Humanus Egyesület és a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság roma integrációs programját pedagógiai tradícióink, tudományos vizsgálati eredmények, a magyar és roma kulturális hagyományok figyelembe vételével dolgoztuk ki, a gyakorlatban évek óta bizonyított eredmények alapján.
Jövőre a soros Uniós elnökség megtisztelő szerepe vár Magyarországra. Meggyőződésünk, ha „Művészeti neveléssel a roma integrációért” elnevezésű programunk megvalósításához megkapnánk a kellő erkölcsi és anyagi támogatást, akkor a hozzánk látogatóknak hatékony, és Európa bármely országában jól hasznosítható nevelési koncepciót és módszert tudnánk felkínálni. Ha ezt az illetékesek felismernék, nem kevés gazdasági hasznot is jelentene az országnak.
Amikor a mai előadásra készültem, a mondanivalómat egy szép Kodály-idézettel szerettem volna befejezni. De ehelyett egy két nappal ezelőtt a Kossuth Rádió reggeli adásában egy oktatáspolitikustól elhangzott bejelentéssel kapcsolatban szeretném a véleményemet kinyilvánítani.
A hír azt tudatta, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatására az un. Harlemi-getto modellt kívánják Magyarországon kipróbálni és bevezetni, elsőként az ország keleti részében. Itt, a konferencia nyilvánossága előtt szeretném kijelenteni, hogy Egyesületünk 10 évvel ezelőtt kidolgozta a Psalmus programot, a magyar harlemi-modellt, ami nem egy sok pénzbe kerülő bizonytalan kísérletezés, hanem kipróbált, eredményes nevelési koncepció.
Tudjuk, hogy a jó példákat át kell venni, de azt első sorban a történelmi és kulturális környezetünkben élő országokból tanácsos, például a visegrádi országokból.
(Elhangzott a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság 20. nemzetközi tudományos konferenciáján, 2010.10.27-én.) |