Címlap Nagyvilág Cigány csoportok, közösségek Bemutatkozik a szabadkai Edukativ Roma Központ

Lovaricko shibako grizhipe

Kiadványaink

Radio Romano

Archív

Csatka

Közös Út Baráti Kör

Blog

Névjegy

Gindima

Tumencaj muro dyi sagda. Te na bisterdyon pa jekhavreste, zhikaj e luma luma avla,..

http://rfgy.blog.hu/

Portré

Rostás-Farkas György

CTMT videók

GTranslate

 

Rólunk

Bemutatkozik a szabadkai Edukativ Roma Központ PDF Nyomtatás E-mail
Cigány csoportok, közösségek
Írta: Pató Selam   
2013. október 08. kedd, 11:20

Közel két évtizeddel ezelőtt ismertem meg Stevan Nikolicot, aki akkoriban a Cigány Tudományos és Művészeti Társaság nemzetközi tudományos konferenciáinak rendszeres résztvevője volt. Ezalkalommal Szerbiában láttuk viszont egymást, s nagy örömmel tapasztaltam, hogy lelkesedése-elkötelezettsége a hosszú évek alatt mit sem vesztett lendületéből.

Elkalauzolt bennünket annak az öt évvel ezelőtt alapított civil szervezetnek a központjába, melynek ő az elnöke, s mely nagyszerű eredményeket tud felmutatni az oktatás, foglalkoztatás, egészségügy, a jogilag láthatatlan (dokumentumok nélkül) és EU ból deportált személyek felkarolása, a harmonikus interetnikus kapcsolat létrehozása a közösségben,valamint szoros együttműködés létrehozás terén, tartományi és helyi intézményekkel és civilszervezetekkel.

Küldetésük – mondja -, a roma lakosság integrációja a helyi környezetbe, Szerbia területén. Primáris célcsoportjuk a gyerekek, majd az ifjúság és a nők (roma kissebség), szekundáris célcsoportjuk minden hátrányos helyzetű roma és más nemzetiséghez tartozó populáció Szabadkán. Az inklúzió-integráció számukra komplex tevékenységek sorozata, melyek célja a marginalizált népcsoportok egyenrangú bekapcsolódása a társadalomba, valamint kapacitásaik erősitése aktív részvételük által a társadalmi folyamatokban.

Víziójuk egy előitéletmentes társadalom, ahol mindenkinek egyenlő esélye és részvételi joga van egy egyenjogú környezet kialakításához. Ennek érdekében az Edukativ Roma központ képviselettel és közvetitéssel igyekszik a roma közösség pozíciójának jobbá tételén a régióban. Hirdetik az emberi jogokat, s arra ösztönzik környezetüket, hogy ápolják a különbségeket, mint a legnagyobb emberi értéket. „Nem beszélhetünk demokráciáról, sem egyenlő mértékű társadalmi felelősségről jóindulatú és nyílt társadalom nélkül, amely kész minden tagjának egyenlő esélyt nyújtani a fejlődésben és szükségleteiben – vallja Stevan Nikolic. - A Roma közösségek képviselőiről nyugodtan elmondhatjuk, hogy tipikus példái a fenti állításnak. Generálisan szemlélve, a roma nemzet a lakosság legszegényebb rétege.

Az elmúlt húsz évben  a szélesebb társdalmi közösség nagyon sokat beszél róluk, és tesz is érdekükben. A romák viszont, köreiken belül, olyan lehetőségekre találtak, melyeken keresztül be tudtak mutatkozni  világkongresszusokon, nemzetközi asszociációkon, - ily módon nemzetközi és lokális közösségeknek üzenetet küldve helyzetükről, gondjaikról. Elennben eddig problémáikkal és helyzetükkel csak szórványosan foglalkoztak. A problémák periodikus, és nem szisztematikus kezelésével a roma közösségekben nem tudott kifejlődni a jogok és kötelességek iránti tudat, vagyis hogy a kötelességek a jogokból származnak.

A lakosság nagy hányada az elmarasztaló és passzív viselkedést, valamint a kezdeményezés hiányát tényként kezeli, és azzal érvel, hogy  „azok” (a romák) érdektelenek, nem készek az együttműködésre, nem hajlandók változni, munkakerülők stb. Mindennek a következménye az elszigeteltség, a társadalmi történésekkel szemben, sőt ezt követi részükről az ön-elszigeteltség. A lakosság sztereotip álláspontja túllép az országhatárokon,  egyes körökben nyílt vagy rejtett diszkriminációvá fajul az egész roma nemzettel szemben. Kisebb településeken, ahol nem létezik roma szervezet, tehát nincs megfelelő folyamatos jóindulatú külső segitség, aki felhivná figyelmüket emberi jogaikra, nagyon nehéz megszabadulni e negatív, sztereotip állásponttól.

E helyzet javitása lehetséges, ha a lakosság, beleértve a roma lakosságot is, együttműködik az állami intézményekkel. Csak ez a hozzáállás nyújthat eredményt, ami a legalitást és legitimitást illeti. Ezek az aktivitások összhangban -, és jelen kell, hogy legyenek mindenütt, ahol roma populáció él. Ilyen állásponttal lehetősége nyilik e marginalizált közösségnek, hogy megismerje jogait, és éljen vele, valamint meg tudják mutatni, hogy felelőségteljes tagjai a társadalomnak. Mindehhez folyamatosan szervezett tevékenységek sorozatára van szükség azokban a körökben, kiknek feladata a roma kisebbség kapacitásásnak növelése, hogy aktívan részt vegyenek a társadalom kiépitésében.

Stevan Nikolic nem csak arról beszélt a tágas, kellemes, hangulatos, s jól felszerelt irodában, ami a szervezet megalapítására motiválta őket, de eddigi munkáik eredményeit is büszkén mutatta. Archívuma valóságos sikertörténetek gyűjteménye, híven mesélnek lelkesedésről, közösségépíésről, közös munkáról és öröméről. Legvidámabban talán egy út megépítését mutatja, amely nagyban megkönnyítette a mentén élők életét, a gyerekek iskolába járását. Minden más módon is igyekeznek elősegíteni főleg a gyermekek tanulását, továbbtanulási esélyik javítását. Az általános iskolás szegénysorsú, marginalizált gyerekek részére ingyenes tankönyvek biztositását, inkluziós oktatáspolitikai körülmények megteremtését, roma oktatási aszisztensek alkalmazását ár az óvodás csoportokban. Egyetemi, pedagógiai főiskolás hallgatóknak tartanak előadásokat a roma közösségek helyzetéről az oktatásban, inkluziós csoportokat hoznak létre a minőségibb iskoláztatás érdekében.

Az Óvoda mint családi központ  – Interaktiv pedagógiai központ volt egyik sikeres projektjük, s tematikailag ide tartozik a Roma gyerekek integrációja az általános oktatásba Szabadka területén, az Óvoda, gyerek, aszisztens, a Visszatérés a gyökerekhez, a Gyerekek és ifjúság integrációja és helyzetük javitása Albániában és Vajdaságban, valamint a  Szomszédok együtt dolgoznak és ünnepelnek - inkluziós oktatás támogatásáról szóló projekt. Óriási hangsúlyt fektetnek programjaikban az együttműködés fontosságára, ennek jegyében valósultak meg a Sikeres hálózatok létrehozása, Adatbázis létrehozásának fontossága, Lokális közösségek kisebbségi politikája - a helyzet perspektiv irányitása multietnikus közösségekben című prokejtjeik, valamint amelynek célja az interetnikus kapcsolatok létrehozása, megszilárditása volt a roma lakta területeken, az együttélési lehetőségek megteremtése és megtartása érdekében. Roma szó címmel valósítottak meg projektet a Délkelet-európai kisebbségi jogok a gyakorlatban témájában, alapot hoztak létre a  Vajdaság autonóm tartomány nonprofit szektor fejlesztésére. Az Együttműködés, Együtt, és Új távlatok mellett a Tiszták, egészségesek, vidámak a szocializáció egészségügyi tényezőire fókuszált.

Az Edukativ Roma központ eddigi munkájával a Roma gyerekek oktatásának területén megtisztelő helyezést vívott ki magának. A minőségi oktatás elérésének érdekében az oktatási intézményekkel partnerviszony létesítésére törekedtek, ami teszi számukra, hogy követni tudják a gyerekek helyzetét, az oktatás minőségét, valamint a felmerülő problémákat, és a törvényes keretek közt reagálni tudjanak  azokra. Hozzájárultak az oktatási asszisztensek munkakörének és a az egészségügyi közvetitők szerepének meghatározásához. Többezer személyi dokumentumot ujjítottak meg, és közel száz dokumentm nélküli személyt anyakönyveztek. 700 roma gyereket iskolába irattak, csupán egyetlen évben hetvenet iskolai előképzőbe, hatvanötöt középiskolába, ötöt egyetemre.

Részt vettek a tiszta roma osztályok megszüntetésében, jó kapcsolatokat ápolnak a Rendőrséggel, Szociális munkaközponttal, Anyakönyvvezető irodával az Ombudszmannal, annak érdekében hogy a Roma lakosság tartózkodási ki és bejelentkezését valamint személyes dokumentumok beszerzését megkönnyítsék, valamint multiszektorális együttműködést is létrehoztak a különböző problémák egyszerűbb megoldásának érdekében.

Hogy 8 év leforgása alatt miként lehetséges olyan komplex, minden életterületre hatékonyan kiterjedő szervezetet létrehozni, mely ilyen szép eredményekkel büszkélkedhet? “Főleg elkötelezett, és lelkes munkatársakkal” -, vallja Stevan Nikolic. S hogy eddigi tevékenységük folytatásának, újabb terveikgazdag skálája megvalósításához emellett még milyen feltételek szükségesek? - „Világos jövőkép, a közösség szükségleteinek felmérése, ismerete, az embertársaink iránti szeretet és tisztelet, egymásközti bizalom, csapatmunka, edukáció, lelkesedés, türelem, megértés, és nem utolsó sorban anyagi támogatás.”

Kívánjuk számukra mindezeket a továbbiakban is, hogy nagyszerű munkájuk egyre több értékes termést hozhasson társadalmunk egésze számára! (p.s.)

 

 

Módosítás dátuma: 2013. október 08. kedd, 11:37
 
Copyright © 2024 Kethano Drom - Közös Út. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
 

Tehetség

Örökségünk nyomában

PTK roma tananyagok

Emlékezet

Portré

Közös Út a Facebookon

Mottó


„A cigány kultúrának intézményekre van szüksége...
Én ezt egy kulturális autonómia intézményrendszerén belül képzelem el, amely nem szavakból, hanem láncszemként egymáshoz kapcsolódó intézményekből állna.”

***

Részlet Orbán Viktornak  2008. április 11-én elhangzott beszédéből.


 

Civilhang

SZEMlélek

Galéria