Címlap Tanulmányok, kutatások Társadalom/cigányság A média romakép-formáló tendenciái Finnországban és Magyarországon I.

Lovaricko shibako grizhipe

Kiadványaink

Radio Romano

Archív

Csatka

Közös Út Baráti Kör

Blog

Névjegy

Gindima

Tumencaj muro dyi sagda. Te na bisterdyon pa jekhavreste, zhikaj e luma luma avla,..

http://rfgy.blog.hu/

Portré

Rostás-Farkas György

CTMT videók

GTranslate

 

Rólunk

A média romakép-formáló tendenciái Finnországban és Magyarországon I. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Pató Selam   
2012. március 30. péntek, 10:50

 

A Finnagora, Finn Nagykövetség, Roma Education Fund, Romedia, Bölcsészettudományi Kar és ERCF számos további meghatározó média- és romaügyi szervezettel együttműködésben rendezett szemináriumot 2012. 03. 27.-én, a főváros Kesztyűgyár Közösségi Házában, A média szerepe az esélyegyenlőség megteremtésében címmel. A konferencia célja a romák médiabeli helyzetének, sztereotipikus ábrázolásuk vizsgálata volt, s a médiában rejlő közvélemény-formáló lehetőségek áttekintése, a téma jeles hazai és külhoni szakértőinek előadása, kerekasztal-beszélgetései valamint fórum keretében.

 

Szira Judit, a 17 országban aktívan működő Roma Oktatási Alap igazgatója, köszöntőjében beszélt arról, milyen nehéz a különleges hírekre fogékonnyá vált köztudatban érdeklődést teremteni az átlagos, normális, sikeres történetek iránt, s ha mégis sikerül azok publikálása, nem könnyű a célcsoportok elérése, sem a hatékony eszközök megtalálása a szkeptikusok látásmód-változtatásához.

A délelőtti előadássorozat témája: Médiaoktatás a felsőoktatási intézményekben, moderátora Daróczi Gábor, a Romaversitas igazgatója volt, első beszélgetőpartnere pedig dr. Salamon András filmrendező-oktató. A nagyrécei roma filmiskola Tíz év múlva című első vizsgafilmjének megtekintését követően elmondta, hogy az a munkakultúrával kapcsolatos oktatási projekt keretében születhetett meg. Mivel a munka fogalmához mindig frusztráció kapcsolódik, a róla alkotott felfogást próbálta fejleszteni a film eszközével is, segítve a filmezéshez kapcsolódó technológia, tudás, kompetenciák kifejlődését a gyermekekben. Speciális módon: "házhoz vitte" a tudást -, beköltözve a magyarcégi cigánytelep egyik putrijába néhány önkéntes egyetemistával, a minden kultúrától elzárt gyerekeknek filmtörténeti klasszikusokat kezdett vetíteni.

Amelyeket a gyerekek saját életükhöz köthetnek, mert épp azáltal nemesedtek klasszikussá, hogy örökérvényű dolgokat mondanak ki emberi életekről. Itt dolgozta ki az intézményesíthető tudásátadás egy módszertanát, mely végighalad a filmoktatás-filmkészítés teljes folyamatán. A programban induló 25 gyermekből hat fiú tartott ki végig, akikkel végigvihető volt az olyan kulcskompetenciák kifejlesztése, amilyen pl. az együttműködésben való dolgozás, akiket motivált az azonnali siker, s az általuk-magukról készített filmjük bemutatója az egyébként nagymértékben diszkriminatív falujukban valóságos katarzist jelentett. A film a későbbiekben főként szakmai közösség oktatási közegében terjedt el, a nulla Ft. költségbe kerülő módszernek azonban fontos lenne az ország minél több pontján megjelenni, megerősödni az ilyen típusú bástyáknak a sötét és kilátástalan jövő felé sodródó nép kiútjának építése érdekében. A filmben megjelenítődő nemes emberi egyszerűséggel bíró gondolatok közül idézni érdemes kettőt: egyfelől, hogy az élet értelme a szeretet, célja pedig, hogy ne legyenek ellentétek; másfelől felmerült a romákat jellemző perspektivális gondolkodásmód hiánya.

A szeminárium második előadója, Pócsik Andrea tanársegéd Roma reprezentáció a kulturális fordulat után: médiaelemzés a felsőoktatásban címmel mutatta be azt a programot, melynek keretében évek óta tart 2x2 órás kurzus-sorozatokat. Beszélt a médiakutatásokról, mely szerint a magunkról készített filmek másmilyenek lesznek, mint amit a tömegmédia készít, s hogy ily módon mint válnak láthatóvá a hatalmi viszonyok az ábrázolás tárgyaiban, nevezetesen a romákban. Beszélt a láthatóság azon kritériumáról is, mely az identitás feletti kontroll, s az idei kurzus tematikájáról: a romareprezentációról, valamint bemutatta koncepciójukat, mely nyomon követhető a http://romakepmuhely.blogspot.com valamint www.docuart.hu/docuart.hu/node/248 Internetes oldalakon is.

E tematikában Balogh Lídia, az ELTE egyetemi oktatója volt a harmadik előadó, aki elmesélte, hogy eredeti kutatási területe a muzulmán migránsok problémái voltak, csak később terelődött át figyelme a magyarországi Kurucinfóval analógiába állítható hollandiai extrém szélsőjobbos tendenciára, melynek koncepciója arra épült: "jelentse fel az önt idegesítő kelet-európaiakat!". Ebben a jelenségben a hóhér akasztása jelenítődött meg, hiszen az állampolgárok hadjárata nem cigányok ellen irányult, hanem az övékével azonos fehér bőrszínűek ellen. Amint az Internet új lehetőségeket adott a szélsőséges mozgalmaknak, melyek letiltása kijátszható, hazánkban is fórumot biztosít a cigányellenességnek, az erre specializálódott hírportálokon keresztül. Magyarországot azonban még e tekintetben is lépéshátrányban látja, szükséges lenne azon etikai normák bevezetése, melyek a nyugati médiában nagyobb fokú tudatosságot fejeznek ki.

Daróczi Gábor kérdésére reflektálva elmondta, hogy a cigányok megítélése az egyes európai országokban szélsőségesen eltérő, s a cigányság sors-tragédiájának egyik kulcselemét képezi, hogy nyelvünket, kultúránkat éppen azokban az országokban tudjuk megőrizni, használni és fejleszteni, ahol a cigány lakosság szegregációnak van kitéve, míg a befogadó államokban való integráció a legtöbb esetben asszimilációba torkollik, a jellegzetes roma értékek és sajátosságok elveszésébe

 

(folytatjuk...)

 

 
Copyright © 2024 Kethano Drom - Közös Út. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
 

Tehetség

Örökségünk nyomában

PTK roma tananyagok

Emlékezet

Portré

Közös Út a Facebookon

Mottó


„A cigány kultúrának intézményekre van szüksége...
Én ezt egy kulturális autonómia intézményrendszerén belül képzelem el, amely nem szavakból, hanem láncszemként egymáshoz kapcsolódó intézményekből állna.”

***

Részlet Orbán Viktornak  2008. április 11-én elhangzott beszédéből.


 

Civilhang

SZEMlélek

Galéria