Címlap CTMT Programok, események Országodba befogadtál…?

Lovaricko shibako grizhipe

Kiadványaink

Radio Romano

Archív

Csatka

Közös Út Baráti Kör

Blog

Névjegy

Gindima

Tumencaj muro dyi sagda. Te na bisterdyon pa jekhavreste, zhikaj e luma luma avla,..

http://rfgy.blog.hu/

Portré

Rostás-Farkas György

CTMT videók

GTranslate

 

Rólunk

Országodba befogadtál…? PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magyar Judit   
2011. október 14. péntek, 06:15

A napjainkban súlyos társadalmi gondot jelentő „cigánykérdés” rendezéséhez elengedhetetlen a cigányság kultúrájának, szokásrendszerének megismerése. A kívülálló számára olykor ijesztő, olykor taszító lehet, haragot vagy félelmet gerjeszthet, ha nincs fogalma arról, miért viselkednek időnként a társadalmi normáktól eltérően. Tudjuk, hogy minden kisebb-nagyobb emberi közösségnek kialakulnak a szabályai, szokásai, értékrendje, ez biztosítja a csoport kohézióját. Habár a magyarországi cigányság nem alkot homogén közösséget, mégis találunk olyan jellemzőket, amelyek mindegyik csoportjukban megjelennek.

Egy XX. századi pszichológiai irányzat, a tranzakcióanalízis (továbbiakban TA) fogalmaival világosan tárhatunk fel olyan jellegzetességeket, melyek magyarázatul szolgálhatnak a kisebbség – többség közötti feszültség növekedésére.

Már Eric Berne, a TA kidolgozója is kiterjesztette sorskönyvi koncepcióját egyénről csoportokra, szervezetekre. Követői pedig népcsoportokra, nemzetekre is kidolgozták az ún. kulturális sorskönyvet, vagy más néven transzgenerációs sorskönyvet. Ennek egy elfogadott definíciója:
„Protokollon alapuló tudattalan életterv, amely egy család vagy egy csoport számos generációján vonul végig.” /Noriega – Napper/

A fenti meghatározásból adódóan a sorskönyvi üzeneteket a közösség tagjai akaratlanul is átadják egymásnak, így biztosítva a kultúra folytonosságát. A hiedelmek - annak megragadása, miként vélekedünk magunkról, ill. a világról; hogy van-e és, ha van, mi az életünk értelme; mit kell tennünk ahhoz, hogy az életünk jól alakuljon, boldogok legyünk – a legendákban, mesékben, versekben, énekekben, közmondásokban, képekben, szimbólumokban jelennek meg.

Ezeket a meséket, mondákat, legendákat mesélték a dédszülők a nagyszülőknek, a nagyszülők a szülőknek, és mesélik a szülők a gyermekeiknek. A rituálék, szokások, tradíciók, sajátos viselkedésmódok is meghatározóak egy népcsoport közösségi identitásában, melyeket a gyermekek szocializációjuk során észrevétlenül elsajátítanak, ezekbe nőnek bele. Biztonságot jelentenek annak tudatával, hogy az adott közösség teljes jogú tagjai.

Érdekes adalékot jelenthet a kulturális sorskönyvhöz, ha megnézzük, egy adott népcsoport hogyan viszonyul a pénzhez és az időhöz, mekkora szerepet játszik életükben, mennyire tartják fontosnak. A közmondások, mesék ugyancsak adnak fogódzót a megfejtéshez.

A fent vázolt sorskönyvi elemek, viselkedési módok lehetőséget adnak a közösségnek arra, hogy érzelmeit képes legyen kifejezni, tudja kezelni, ill. szabályozni, különös tekintettel a félelmekre, szorongásokra.

A tranzakcióanalízis néhány fogalmát, úgymint az én-állapot, az életpozíció, a sorskönyvi gátló parancsok és engedélyek fogjuk használni a már leírt jellegzetességek értelmezéséhez.

Az én-állapotok funkcionális modellje (lásd az ábrát!) szerint a személyiségünk lehetséges működésmódjai a Gondoskodó Szülői (támogató), a Kritikus Szülői (minősítő), a Felnőtti (racionális), a Szabad Gyermeki (önfeledt), az Alávetett Gyermeki (megfelelni vágyó) és a Lázadó Gyermeki (ellenszegülő). Elsősorban egyéneknél használjuk a modellt, de kiterjeszthető emberek csoportjára, szervezetekre, közösségekre is.

Az életpozíció vagy OK-ság azt írja le, hogyan viszonyulunk magunkhoz és a világhoz, OK-nak tartjuk-e magunkat és a világot, meg vagyunk-e magunkkal és a világgal elégedve. A világ helyébe képzelhetünk egy másik személyt vagy akár a „többieket”, másokat. A négy lehetséges változat (első helyen mindig a magunkra vonatkozó ítélet áll, utána jön a másik vagy a világ):

1. OK + +, ha minden rendben, mindenki nagyjából jó. Egyenrangú helyzet, senki nem különb a másiknál, éppen ezért az együttműködés, elfogadás terepe.
2. OK - +, ha magunkkal elégedetlenek vagyunk, de a másikat, a világot rendben lévőnek gondoljuk. Ilyenkor magunkat kevésbé tartjuk jónak, a másikat magunk fölött lévőnek látjuk, ezért az alárendelődés, függőség állapota.
3. OK + -, az előzőnek éppen a fordítottja, mikor magunkat érezzük különbnek, a többieket pedig kevésbé megfelelőnek. Magunkat tehát a másik fölé helyezzük, be is akarjuk bizonyítani, hogy jobbak vagyunk nála. A versengés helyzete.
4. OK - -, mikor senki nincs rendben. Sem magunkkal, sem a világgal nem vagyunk kibékülve, mintha nem lenne kapaszkodó. A reménytelenség, kétségbeesés esete, mely sokáig nem állhat fenn.

A sorskönyvi üzenetek közül a gátló parancsokat úgy foghatjuk föl, mint a mesékben szereplő átkokat, az engedélyek pedig képesek ezeket az átkokat enyhíteni, hatásukat csökkenteni vagy ki is oltani. Példaként nézzük Csipkerózsika történetét, melyben a gonosz tündér halálos átkot szór rá, de a jó tündér kívánságára „csak” 100 éves álomba merül. Itt a gátló parancs a „Ne létezz!”, az engedély pedig vele szemben a „Létezhetsz, de csak sok év után élheted az életed”.

A TA-ban használatos gátló parancsok:
• Ne légy! Ne létezz! – a lehető legsúlyosabb üzenet
• Ne légy önmagad! – elvárásoknak kell megfelelni
• Ne légy közel! – jelentéktelennek lenni
• Ne érezz! – bizonyos érzelmek gátlása
• Ne légy a korodnál! – a felelősség és érettség nincs összhangban
• Ne csinálj semmit! – passzivitás, kiszolgáltatottság
• Ne légy egészséges! – félelem, örömhiány
• Ne gondolkodj! – alárendelődés, kezdeményezés hiánya
• Ne légy fontos! – másokat magunk elé helyezése
• Ne tartozz senkihez! - kirekesztettség
• Ne nőj fel! - önállótlanság
• Ne légy sikeres! – erőfeszítés eredmény nélkül
Ahhoz, hogy mégis boldoguljunk az életben, valamennyire ártalmatlanítsuk az „átkokat”, megtanuljuk, mit is kell tennünk. Pl. „Ne légy!” parancs ellenében mégis jogom a világon lenni, ha … mondjuk, olyan leszek, amilyennek szeretnék (vagyis nem lehetek önmagam).

Jó esetben a gátló parancsokat enyhítheti mindaz az üzenet, ami mégiscsak feloldást ad. Ez azért nagyszerű, mert nem kell tennünk érte cserébe semmit.
Az engedélyek:
• Létezhetsz.
• Önmagad lehetsz.
• Lehetsz aktív, kompetens.
• Érezhetsz.
• Felnőhetsz.
• Gondolkodhatsz.
• Hozhatsz döntéseket.
• Szerethetsz másokat.
• Változhatsz.
• Különbözhetsz.
• Szolidáris lehetsz másokkal.
• Megnyílhatsz az embert átjáró energiáknak.
Több engedély párja egy-egy gátló parancsnak, de nem mindegyik.

A cigányság identitását a „Kik vagyunk mi?” kérdésre adott saját válaszukban ragadhatjuk meg. Sokszor nem direkt válaszról van szó, hanem akárcsak a sorskönyvnél, a mesékben, versekben, szimbólumokban jelenik meg. Lássuk először is a szimbólumokat!

A cigány zászló csak 1971 óta létezik, az első, londoni világkongresszusukon fogadták el. 

A zöld szín a természetet, erdőket-mezőket és a reményt jeleníti meg, a kék az ég színe és egyúttal a szabadságé, a kerék pedig ősi indiai jelkép, mely a napot, a körforgást, a vándorlást is szimbolizálja.

Ugyancsak 1971-ben fogadták el a nemzetközi cigányhimnuszt, romani nyelven „Gelem, gelem” kezdetű. Magyarországon Varga Gusztáv dolgozott fel egy Bari Károly gyűjtötte beás cigánymesét, amit cigány himnuszként is emlegetnek és a Kalyi Jag együttes zenésített meg:

„Zöld az erdő, zöld a hegy is,
A szerencse jön is, megy is
/:Gondok kése húsunkba vág
Képmutató lett a világ.:/

Egész világ ellenségünk,
Űzött tolvajokként élünk
/:Nem loptunk mi csak egy szöget
Jézus vérző tenyeréből.:/

Isten, könyörülj meg nékünk,
Ne szenvedjen tovább népünk.
/: Megátkoztál, meg is vertél,
Örök csavargóvá tettél.:/

Isten, könyörülj meg nékünk,
Ne szenvedjen tovább népünk.
/: Megátkoztál, meg is vertél,
Örök csavargóvá tettél.:/
Az űzött tolvaj, a csavargó lét kifejezi a megvetettségüket, de ugyanakkor a világ is gonosz. Csak Isten adhat némi reményt.

Az eredetük, az arról való hiedelmeik szerves részei kultúrájuknak. Többféle monda szól a kezdetekről, melyek közül az indiai származás nyert bizonyítást. Ez ma is elevenen él a mindennapjaikban: a nők ruházata színes, csillogó, sok ékszert viselnek; a módosabb cigányok ún. „palotái” különösen Erdélyben, Bánffyhunyad környékén találhatók:

A kiszakadás az egykori hazából, a vándorlás egyfajta gyökértelenséget eredményez, döbbenetesen ábrázolja ezt az érzést Ferkovics József: Semmi közepén c. festménye:

Felidézi bennünk József Attila szavait: „…a semmi ágán ül szívem…” Ugyanakkor nagyon fontos tudás számukra, hogy honnan jöttek, mi a múltjuk.

Az állandó úton levés, sokszor az üldöztetés volt osztályrészük, amit közmondásuk is tükröz:
„Ne bántsd az erdei állatokat, mert olyan űzötten élnek, mint a cigányok!”
Az úton levés azonban a szabadságot, a kötöttségektől való mentességet is jelenti, amit csodálatosan öntött versbe Rostás-Farkas György „A békesség zarándokai” c. versében:
„jöttünk
lovak sörényébe
kapaszkodva
paripás-jókedvvel
s immáron megérkeztünk
néhány évszázadnyi
késéssel
tele van a talpunk
tövisekkel
de a lelkünk kész
röpülni
ha kinyitjátok
a szabadság ablakát

ne kerítsétek
be álmainkat
vágyaink elé ne húzzatok
falakat
mert mi vagyunk
barátaim
az utolsó szabad nomádok
az úton-lét
olyan nekünk
mint egy soha véget nem érő
kirándulás „

Milák Brigitta: Gyökerek c. képe döbbenetes erővel szól a múltról, ami erőt is adhat.

A meséik szinte kivétel nélkül szomorúan végződnek. Saját tapasztalataikat, szenvedéseiket dolgozzák fel ez által, de vajmi kevés reményt nyújtanak.

Jellegzetes szokásaik, rítusaik tradícióik. A gyász pl. náluk komoly elsiratással jár, ami a magyar népi hagyományban is ismert volt régebben, s melyből kiveszi a részét a legtágabb család minden tagja. A közösségi együttlét amúgy is rendkívül fontos a számukra, ha bárki bajba kerül, a többiek nagy csoportban támogatják meg (mint a kórházi látogatásoknál is tapasztalható). Egymás kisegítése eléggé jellemző, ez talán a magántulajdon kezdetlegességével is magyarázható.

Ha csak valami nagyon súlyos egzisztenciális probléma nem indokolja a gyermekről való lemondást, nagy becsben tartják a gyermekeket, akik nagy szabadságban és védettségben nőnek fel. Amíg volt rá kereslet, tisztességes pénzkereső foglalkozásokat űztek: vályogot vetettek, teknőt vájtak, kanalat faragtak, kovácsoltak, lovakkal kereskedtek. Az utóbbi évtizedekben sorvadtak el ezek a mesterségek és szűntek meg később a nagy ipari vállalatok is és váltak a cigányok tömegesen segédmunkásból munkanélkülivé.

A pénzhez és az időhöz való viszonyuk merőben eltér a többségi társadalométól. Az adott pillanatot nagyon át tudják élni, ilyenkor nem törődnek a múlttal, nem gondolnak a jövőre, mintegy időtlenségben léteznek. Ha foglalkoznak is az idővel, meglehetősen lazán kezelik annak határait. Nehéz számukra napirendbe szorítani magukat és nem engedni a pillanat csábításának. A pénzzel is hasonlóképpen vannak: tipikus, hogyha pénz áll a házhoz, esznek-isznak, eszük ágában sincs félretenni rosszabb időkre. Mivel a felhalmozás a vándorélettel nem fért össze, nehezen tudnak tartalékolni. Általában is mondhatjuk, hogy nem terveznek előre, feltehetően ez is nehezíti a sikeres iskoláztatásukat.

Mindezt hogyan elemezhetjük TA-san?

Az én-állapotok közül a Szabad Gyermeki a legjellemzőbb, a mérhetetlen szabadságvágyból adódóan. Ez a felhőtlen életöröm állapota, ami gyakran megfigyelhető a cigányoknál.  Teljesen el tudnak feledkezni a gondjaikról, nem bánkódnak a múlton, nem szoronganak a jövőtől, önfeledten tudnak énekelni-táncolni. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a Szabad Gyermeki én-állapot is lehet negatív. Méghozzá abban az esetben, ha nincsenek korlátok és a vágyakat, szükségleteket akarják gátlás nélkül kiélni, ezzel ugyanis zavarhatják, nehezíthetik mások életét.

Alapvető konfliktust okoz a többségi társadalommal ez a túlzottan szabad vágykiélés már csak azét is, mert a nem cigány közösségekre elsősorban a régebben zajló civilizációs folyamat miatt az Alkalmazkodó Gyermeki én-állapot a jellemző. Nagyon jól tudjuk, mit várnak el tőlünk, tisztában vagyunk a szabályokkal és általában meg is akarunk ezeknek felelni. A terápiás gyakorlatból pedig tudjuk, hogy a legsúlyosabb belső konfliktus a Szabad és az Alkalmazkodó Gyermeki között zajlik, amit nagyon nehéz feloldani.

Kicsi gyerekkorunktól rögzülnek bennünk ezek a működésmódok, s ez igaz közösségekre is. Esetleg szeretnénk már néha szabadulni a bevésődött viselkedésformától, vagy legalább lazítani azt, de ez nem könnyű. Lehet, hogy sokszor még irigyeljük is a cigányokat azért, ahogy élvezni tudják az élet örömeit még a legnagyobb nyomor közepette is.
Talán tanulhatnánk egymástól: a cigányok némi önkorlátozást, normatartást a többségtől, a többség pedig lazítási és örülni való képességet a cigányságtól.

Az életpozíciók közül vagy az alárendelődés, függőség (OK - +: mi rosszak vagyunk, „csavargók, tolvajok”, valamint segítségre szorulunk) és a fölényhelyzet (OK + -: a világ vagy a többiek rosszak, „minket már azért is bántanak, mert vagyunk”) a domináns, ezek gyakran váltakoznak. Az alacsonyabb önértékelés időnként átcsaphat az ellenkezőjébe, kvázi önigazolásképpen. Itt csoportok közötti játszmák állhatnak elő: a bűnbakképzéssel megjelenik az Áldozat, ami válaszképpen a másik megbélyegzéséhez is vezethet. S akkor jön a „ki kit győz le?”, pedig ez nem vezet a feszültség enyhítéséhez, sőt ellenkezőleg. Jó lenne az egyenrangúsághoz (OK + +) közelíteni, elismerve a másik erényeit, képességeit.

A jellemző gátló parancsok:
* „Ne létezz!”
Üldözések a történelmük során, szegregáció és a közelmúltbeli merényletek okán.
* „Ne gondolkodj!” 
Várni az okosabbaktól, mit és hogyan tegyenek, ne legyen saját elképzelésük.
* „Ne tartozz senkihez!” 
Éles határ a többség és kisebbség között; kirekesztettség, peremhelyzet.
A kiválás nehézsége is, hiszen aki kiemelkedik, a többséghez még nem, az övéihez már nem tartozik.
* „Ne nőj fel!” 
Az önállótlanság, függőségi állapot konzerválódása. Erre szomorú példa a munkanélküliség, segélyből élés.

Az engedélyek közül nem működik:

* „Önmagad lehetsz”
* „Különbözhetsz” 

A többségi elvárás, hogy a cigányság változzon meg, azaz ne legyen önmaga és ne különbözzön a többségtől. Ez maga az asszimiláció, a saját kultúra, szokásrend feladása.

Az etnikumon belül is elvárás a hasonlóság, nehezen fogadják el, ha valaki a többségi értékrendhez próbál igazodni, s ez a kiemelkedés gátja. Aki mégis többre viszi, sokszor nagy árat fizet érte a társtalansággal, netán pszichoszomatikus betegségekkel.

Ami működik:

* „Szerethetsz másokat”
* „Megnyílhatsz az embert átjáró energiának”

A cigányságra nagyon is jellemző a túlfűtött érzelmi élet, a szeretettel együtt, ennek látványos megnyilvánulásai is vannak.
A transzcendenssel való kapcsolatukból eredően vagy mélységesen vallásosak vagy rettentő babonásak.
Változhat-e a sorskönyv?

Igen, ha a dominánsan meglévő Szabad Gyermeki én-állapotra támaszkodunk. Ez teszi ugyanis lehetővé a spontaneitást, a kreativitást, amit érdemes különösképpen az iskolai oktatásban kiaknázni.

A csodálatos, színgazdag rajzok sajátjai a cigány kultúrának még akkor is, ha valaki akár gyerekként már szörnyű sorsot él meg.
Kultúrájuk értékeinek megőrzésével, képességeik kiaknázásával kéne sikerhez jutniuk, ily módon könnyebb elfogadni a szabályokat is.

A változásra példa a cigány himnusz azon változata, ahol az utolsó versszak reményteli:
„Zöld az erdő, zöld a hegy is,
A szerencse jön is, megy is
/: Gondok kése húsunkba vág
Képmutató lett a világ.:/

Egész világ ellenségünk,
Űzött tolvajokként élünk
/:Nem loptunk mi csak egy szöget
Jézus vérző tenyeréből.:/

Isten, könyörülj meg nékünk,
Ne szenvedjen tovább népünk.
/: Megátkoztál, meg is vertél,
Örök csavargóvá tettél.:/

Isten, könyörülj meg nékünk,
Ne szenvedjen tovább népünk.
/: Megáldottál, megváltottál,
Országodba befogadtál.:/

Végül a közös élmények, a kölcsönös megismerés-megértés alapján új, pozitív üzenetek juthatnak érvényre.

S lassan-lassan eljuthatunk oda, hogy a címben elhagyhatjuk a kérdőjelet: „Országodba befogadtál”

Budapest, 2011. október 13.                                               

(Magyar Judit pszichológus előadása elhangzott a CTMT XXI. Nemzetközi Tudományos Konferenciáján. Az előadás anyagául szolgáló kutatás Magyar Judit és Sz. Kármán Judit közös munkája)

Módosítás dátuma: 2011. október 16. vasárnap, 21:25
 
Copyright © 2024 Kethano Drom - Közös Út. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
 

Tehetség

Örökségünk nyomában

PTK roma tananyagok

Emlékezet

Portré

Közös Út a Facebookon

Mottó


„A cigány kultúrának intézményekre van szüksége...
Én ezt egy kulturális autonómia intézményrendszerén belül képzelem el, amely nem szavakból, hanem láncszemként egymáshoz kapcsolódó intézményekből állna.”

***

Részlet Orbán Viktornak  2008. április 11-én elhangzott beszédéből.


 

Civilhang

SZEMlélek

Galéria