Címlap Kethano Drom - Közös Út számai 2011. 2. szám A cigányok és a magyar nemzeti kultúra

Lovaricko shibako grizhipe

Kiadványaink

Radio Romano

Archív

Csatka

Közös Út Baráti Kör

Blog

Névjegy

Gindima

Tumencaj muro dyi sagda. Te na bisterdyon pa jekhavreste, zhikaj e luma luma avla,..

http://rfgy.blog.hu/

Portré

Rostás-Farkas György

CTMT videók

GTranslate

 

Rólunk

A cigányok és a magyar nemzeti kultúra PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Administrator   
2011. augusztus 14. vasárnap, 19:41

A XIX. század első fele a reformkor, szabadságharc időszaka, amely a magyar nemzeti kultúra kialakulása szempontjából rendkívül jelentős periódus, és ennek a cigányokról való gondolkodás is különösen fontos eleme volt.A XVIII. század utolsó harmadában az arisztokrácia szolgálatába állnak az első cigányzenészek: például a Pozsonyban, Galántán, Kismartonban vagy Fertődön élő különböző, grófi és hercegi Eszterházy családok is több ilyen muzsikust felfogadnak.
A nyugat-magyarországi Doborjánban született Liszt Ferenc – akinek édesapja az Eszterházy-uradalomban volt intéző – feltehetően már gyermekkorában találkozott a cigányzenével. Liszt ezt a fajta zenét – amit részben verbunkosnak, részben csárdásnak lehet nevezni – a cigányok által hozott muzsikának tekintette, miután a XIX. század első felében jobbára már ők játszották. A verbunk kifejezés a németből származik, a toborzást is jelentő werbung szóból. A verbunkos azt a virtusos férfi táncot jelentette, amelyet a katonák toborzásánál jártak. Valamivel később alakult ki a csárdás, amelynek neve a csárdákban játszott zenére utal.

Lisztet igazán két dolog miatt ragadták meg a cigányok, az egyik az életformájuk volt, amelynek fontos jellemzője volt a vándorlás, az állandó otthon hiánya. Liszt, mint nagy hírű zeneszerző és előadó is hasonló életet élt, folyamatosan járta a világot, egyik városból a másikba ment és muzsikált. Liszt a saját zenélését tekintve, amelyben jelentős szerepe volt az improvizációnak, ugyancsak párhuzamot állít a cigányokkal, akiknek a játékstílusa szintén nem nélkülözhette a rögtönzéseket.

Liszt Ferencre különösen nagy hatással volt Bihari János, aki rendkívül népszerű és keresett cigányzenész volt. A cigányprímás, zeneszerző Biharit, aki a XIX század első negyedében működött, a verbunkos stílus egyik legnagyobb képviselőjeként tartják számon. Liszt elsősorban a rapszódiákban használta, illetve fejlesztette tovább a Bihari és más kedvelt kortárs cigányzenész által játszott dallamokat.

A XIX. század első fele a reformkor, szabadságharc időszaka, amely a magyar nemzeti kultúra kialakulása szempontjából rendkívül jelentős periódus, és ennek a cigányokról való gondolkodás is különösen fontos eleme volt. A kortársak egyszer csak összetalálkoznak a zene, a tánc, illetve a cigányok kapcsán, akik a művészeti alkotások témájául is szolgálnak. Barabás Miklós megfesti a cigányokat és Lisztet is, a zeneszerző cigányzenei inspirációkra magyaros műveket, illetve rapszódiákat komponál. Petőfi Sándor Barabás Miklós vándorló cigány családot ábrázoló képéhez verset ír, akárcsak a híres hegedűs, a cigányzenekart szervező Rózsavölgyi Márk halálára.

A magyar nemzeti kultúra kiépülésének időszakában állandóan egymásra reflektál, együttvan, együttműködik a kor jelentős művészeinek jó része, és közös gondolkodás zajlik a cigányokról is.

(Forrás: mr1-kossuth.hu)

 
Copyright © 2024 Kethano Drom - Közös Út. Minden jog fenntartva.
A Joomla! a GNU/GPL licenc alatt kiadott szabad szoftver.
Fordította a Magyar Joomla! Felhasználók Nemzetközi Egyesülete
 

Tehetség

Örökségünk nyomában

PTK roma tananyagok

Emlékezet

Portré

Közös Út a Facebookon

Mottó


„A cigány kultúrának intézményekre van szüksége...
Én ezt egy kulturális autonómia intézményrendszerén belül képzelem el, amely nem szavakból, hanem láncszemként egymáshoz kapcsolódó intézményekből állna.”

***

Részlet Orbán Viktornak  2008. április 11-én elhangzott beszédéből.


 

Civilhang

SZEMlélek

Galéria